یوفو

یوفوها (UFO) یا همان اشیا ناشناس پرنده در سال ۲۰۱۹ توجه زیادی را به خود جلب کردند و با اینکه بحث وجود فرازمینی‌ها به صورت رسمی در این سال تایید نشد، جنجال‌های بسیاری مخصوصا از طرف دولت آمریکا در این رابطه به پا شد.

در سالی که گذشت بحث‌های زیادی در رابطه با یوفوها (UFO) یا همان اشیا ناشناس پرنده مطرح شد و با اینکه هیچ موجود فضایی و بیگانه‌ای با انسان‌ها به صورت رسمی ارتباط نگرفت، صحبت‌های زیادی در این رابطه مطرح شد و نهادها و سازمان‌هایی معتبر و رسمی مانند وزارت دفاع آمریکا توجه زیادی را به بحث جنجالی یوفو جلب کردند.

جنجال‌های رسمی یوفوها

مدتی پیش خبر رسید که وزارت دفاع آمریکا با وجود اینکه از بی‌علاقگی مقامات در رابطه با بحث یوفوها خبر می‌داد، برای مدت‌ها برنامه‌هایی مخفیانه را در رابطه با تحقیقات یوفو داشته است و سه ویدیو عجیب هم در این رابطه منتشر شد که در آن‌ها اشیائی ناشناس با ویژگی‌هایی عجیب از دوربین جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا نشان داده می‌شدند. مدتی بعد هم سرپرست تیم تحقیقاتی یوفو پنتاگون در مصاحبه‌هایی تلاش‌های وزارت دفاع برای پیگیری مشاهدات مرموز گزارش شده در این رابطه را تایید کرد.

این شخص که اکنون از وزارت دفاع بازنشست شده و در کمپانی دیگر به نام «به سمت ستارگان» (To the Stars)، مرتبط با اشیا ناشناس پرنده مشغول به کار است،‌ از آن زمان تاکنون خبرهای زیادی را از برنامه‌های مخفی پنتاگون منتشر کرد؛ اما اخیرا این نهاد دولتی اعلام کرد که شخص مورد نظر نه تنها سرپرست برنامه‌های تحت اقدام نبوده، بلکه مسئولیت خاصی هم در این پروژه‌ها نداشته است.

همچنین بیانیه پنتاگون تایید کرد که اجازه پخش ویدیوهای منتشر شده برای مشاهده عموم هیچ وقت صادر نشده بود و پروژه‌ای هم که گفته شده در آن یوفوهای مشاهده شده در آمریکا مورد بررسی قرار می‌گرفتند، هیچ ارتباطی به اشیا ناشناس مورد نظر نداشته است!

با تمام این‌ها ۲۰۱۹ سالی بود که یوفوها خود را به صورت رسمی وارد سیاست گذاری‌های واشینگتن کردند و درحالی که جلساتی در مورد این پدیده عجیب در سطوح مختلف سیاسی برگزار می‌شد،‌ در ماه آوریل خبر رسید که نیروی دریایی آمریکا پروتکل‌هایی را در مورد سناریوهای احتمالی مشاهده یوفو در آسمان تهیه کرده و تفنگداران نیروی دریایی به تازگی در حال آماده شدن برای برخورد با اشیا پرنده ناشناس هستند.

البته پیگیری‌های بعدی روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان مشخص کرد که دلیل اصلی این اقدامات ارتش ایالات متحده دسترسی روزافزون عموم مردم به تجهیزات پرنده مختلف از جمله پهپادها بوده و با اینکه قیمت اشیا پرنده در ابعاد گوناگون و با قابلیت‌های شگفت‌انگیز روز به روز کمتر می‌شود، احتمال برخورد نیروهای ارتش با ماشین‌های پرنده‌ای که ماهیت و هدف آن‌ها مشخص نیست از گذشته بیشتر شده است.

 

از طرف دیگر لازم است توجه داشته باشیم که کلمه یوفو به تمامی اشیا پرنده‌ای که محل ساخت، جزئیات، ویژگی‌ها و دلیل قرار گرفتن آن‌ها در مکان و زمانی مشخص معلوم نباشد، اطلاق می‌شود و نمی‌توان با وجود تمامی بحث‌های موجود که آدم فضایی‌ها را به این پدیده ارتباط می‌دهند، هرگونه صحبت از یوفوها را سریعا به فرازمینی‌ها ارتباط داد. همچنین، ارتش آمریکا باید آمادگی لازم برای برخورد با تمامی پرنده‌های مختلفی که در جریان پروژه‌های سری گوناگون توسط سایر نهادهای امنیتی و دفاعی کشور ساخته می‌شوند را داشته باشد.

با این حال چند ماه بعد در ژوئن ۲۰۱۹ یکی از مقامات سابق کاخ سفید از رئیس جمهور ترامپ سوالاتی در مورد مشاهدات اشیا پرنده ناشناس توسط خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا پرسید و مدتی بعد هم سناتورهای آمریکا در جلسه‌ای محرمانه، در جریان برخوردهای ارتش آمریکا با یوفوها قرار گرفتند. گفته شد که جلسه آن‌ها پیرامون موضوع خطر این پرنده‌های ناشناس برای خلبان‌ها و ارتش بوده و کمی بعد یکی از سناتورهای آمریکا به نام مارک واکر (Mark Walker)، نیروی دریایی را متهم کرد که تمامی اطلاعات موجود از تجهیزات پرنده پیشرفته را به اشتراک نمی‌گذارد.

باور عموم مردم باره یوفو

تمامی این اتفاقات نشان می‌دهند که موضوع یوفو به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی در نظر گرفته می‌شود و از طرف دیگر باور انسان‌ها به وجود فرازمینی‌ها هم گاهی اوقات مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ مدتی پیش بود که یکی از کاربران فیس‌بوک دوستان و سایر مخاطبانش را دعوت کرد که به منطقه ۵۱ حمله کنند. منطقه ۵۱ یکی از جنجالی‌ترین محل‌ها از لحاظ تئوری‌های توطئه و داستان‌های فضایی است و درحالی که گفته شده این منطقه از صحرای یکی از ایالت‌های آمریکا محل تست تجهیزات پروازی آزمایشی است، شیفتگان موضوع موجودات فضایی می‌گویند که دولت بشقاب پرنده‌ها و آدم فضایی‌ها را در این محل قایم کرده است.

این درخواست فیس‌بوکی بیش از ۲ میلیون نفر را با خود همراه کرد و در حالی که بسیاری از این افراد واقعا قصد حمله به منطقه ۵۱ را نداشتند، نیروی هوایی اعلام کرد که هیچ تلاشی برای ورود غیرمجاز به این منطقه بدون جواب نمی‌ماند و پرسنل محافظ و تجهیزات امنیتی منطقه ۵۱ هم در جریان این اتفاق تقویت شدند.

 

در زمان مشخص شده برای حمله به منطقه ۵۱ تنها ده‌ها نفر از افراد واقعا مصمم به محل مورد نظر رفتند و با اینکه کل ماجرا آن‌طوری که طرفداران تئوری‌های توطئه انتظار داشتند، پیش نرفت، نیروی دریایی خبر جنجالی دیگری را در همان روزها اعلام کرد که مجددا توجه‌ها را به پدیده اشیا ناشناس پرنده متمرکز کرد؛ نیروی دریایی در بیانیه‌ای تقریبا کلی و مبهم تایید کرد که یوفوهای دیده شده در سه ویدیو معروف جت‌های جنگی واقعا مربوط به تجهیزات هوایی ناشناس هستند، اما با توجه به ماهیت مبهم بیانیه، نمی‌توان به طور صد درصدی گفت که اشیا مورد نظر فضایی بوده‌اند و یا حتی ماهیت آن‌ها نامشخص بوده است.

جالب است بدانیم که در نظرسنجی تازه‌ای از مردم آمریکا،‌ مشخص شد که ۶۰ درصد افراد باور ندارند که یوفوها ناشناخته و یا منشائی فرازمینی دارند؛ با این حال کارشناسان کمپانی به سمت ستارگان نظر دیگری دارند. در یکی از مصاحبه‌های انجام شده نماینده شرکت اظهار کرد که همکارانش مواد پیشرفته و ناشناخته به‌ جا مانده از فضاپیماهای غیرزمینی را در اختیار دارند و در ماه اکتبر گذشته هم اعلام شد که ارتش آمریکا با این شرکت برای آنالیز مواد کشف شده، قرارداد بسته است.

با این تفاسیر گفته شده که درست مثل کم و زیاد شدن میزان علاقه دولت آمریکا و وزارت دفاع برای روشن کردن حقایق اسرار اشیا ناشناس پرنده، علاقه مردم به این موضوع هم دچار جزر و مدهایی شده است؛ تحقیقات نشان می‌دهند که یوفوها در دهه ۹۰ میلادی از همیشه بیشتر مورد توجه بودند، اما با گذشت ده سال این علاقه فروکش کرد. حال می‌بینیم که در دهه گذشته توجه‌ها مجددا به این موضوع جلب شده است. جوزف لیکاک (Joseph Laycock)، محقق دینی می‌گوید که دلیل رخ دادن چنین پدیده‌ای را می‌توان در مقاله‌ای به نام «چهار عملکرد فولکلور» که در دهه ۵۰ میلادی منتشر شد،‌ پیدا کرد.

در این مقاله گفته شده که وقتی عموم مردم در رابطه با یک باور دچار ناامیدی و یا نارضایتی می‌شوند، اعتقاد به آن‌ها می‌تواند با سر زبان افتادن مجدد یک افسانه یا داستان اسطوره‌ای، همانند یک ققنوس سر از خاکستر بیرون بیاورد؛ شاید تحقیقات پنتاگون هم مانند این داستان اسطوره‌ای عمل کرده و باور مردم به یوفوها را مجددا زنده کرده است.